W grupie pracują:
* Malwina Nadolska - Nauczycielka
* Edyta Adamkiewicz - Nauczycielka
* Anna Wiecha- Żukowska - Obsługa
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc KWIECIEŃ 2024
I Fizyczny obszar rozwoju dziecka:
· zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
· samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
· pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;
· porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;
· dbanie o porządek na półkach indywidualnych;
· przestrzeganie zasad właściwego zachowywania się podczas spożywania posiłków;
· aktywne uczestniczenie w zabawach na świeżym powietrzu;
· przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;
· przebywanie w dobrze wywietrzonych, oświetlonych i odpowiednio ocieplonych pomieszczeniach;
· naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała lub samych rąk sposobów poruszania się zwierząt itp.;
· uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
· improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
· wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków.
· wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
· nazywanie części ciała;
· rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
II Emocjonalny obszar rozwoju dziecka:
· dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
· dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
· cieszenie się z sukcesów drugiej osoby;
· szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
· wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
· godzenie się z porażką i radość z sukcesów kolegów/ koleżanek;
· szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
· podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu;
· szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach.
III Społeczny obszar rozwoju dziecka:
· określanie tego, co dziecko robi dobrze;
· podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
· dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie, np. o sposobach wspólnego spędzania czasu, pojawieniu się nowego dziecka;
· kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocy;
· dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
· współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;
· odpowiadanie na pytania, formułowanie własnych pytań;
· przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
IV Poznawczy obszar rozwoju dziecka:
· aktywne słuchanie rozmówcy;
· swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom, w kontaktach grupowych;
· wypowiadanie się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
· odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
· słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
· wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
· wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
· rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
· obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, porównywanie ich z tym, co się znajduje dalej;
· tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
· wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
· słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
· uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
· estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
· reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu;
· uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi;
· uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
· uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
· nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
· rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu
napisanego ołówkiem na kartce) i zmian nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku);
· mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
· słuchanie rymowanek, wierszy opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia;
· odróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
· łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np.: barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych;
· klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
· oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
Szczegółowy plan pracy dydaktyczno- wychowawczy znajduje się w przewodniku metodycznym cz. 2 (autor Wiesława Żaba- Żabińska i Jolanta Bieniek).
Sporządziła:
Malwina Nadolska
Edyta Adamkiewicz